Pitchvinnare 2019 som strategisk innehållspartner
ICA-handlarnas Förbund är medlemsorganisation för Sveriges ICA-handlare – fria handlare i samverkan. Förbundet är också direkta majoritetsägare i börsnoterade ICA Gruppen.
“Vi på ICA-handlarnas Förbund behöver förstå våra målgrupper bättre och utifrån mätningar och analyser lära oss med om vad för kommunikation vi ska rikta mot dem och på vilket sätt.”
ICA-handlarnas Förbund hade länge noterat ett allt svagare engagemang hos sin målgrupp - handlarna. Klickfrekvensen i nyhetsbreven sjönk liksom användningen av Förbundets app, och besöken på hemsidan blev allt färre. Förbundet insåg att deras arbete och uppdrag upplevdes som otydligt av många medlemmar.
KWD Studio fick i uppdrag att ta fram en innehållsstrategi för Förbundets digitala kanaler, för att sedan implementera strategin i det dagliga arbetet.
En avgörande insikt efter audit och kartläggning var att kommunikationen inte speglade varesig handlarnas behov eller Förbundets uppdrag. Vi formulerade därför en strategisk utgångspunkt:
Kommunikationen har sin grund i ICA-handlarnas Förbunds uppdrag. Detta ska matchas med målgruppernas behov. Behov som inte ligger inom förbundets uppdrag, eller delar av uppdraget som målgrupperna inte har ett behov av kommunikation kring, saknar existensberättigande.
KWD och Förbundet var lika angelägna om att skapa ett användbart redskap för innehållsarbetet, någonting som skulle ge tydliga, mätbara resultat - inte en skrivbordsprodukt som aldrig kommer till praktisk användning. Den strategi vi tog fram levererades visserligen i text och bild, men innehöll en konkret how to-guide som gjorde det möjligt att omedelbart börja arbeta med innehåll och kommunikation på ett nytt sätt.
För att säkerställa en snabb och tydlig förbättring av Förbundets innehållsarbete arbetade vi under flera veckor med implementering, genom arbetsmöten och workshops där vi tillsammans med Förbundets kommunikatörer jobbade med riktigt innehåll och testade strategin i verkligheten.
Jag berättar gärna mer om hur vi arbetat med ICA-handlarnas Förbund och hur vi kan hjälpa er.