När Havredals tog sina första steg in på marknaden för växtbaserade alternativ till animaliska livsmedel fick vi uppdraget att ta fram berättelsen om Havredals och ge varumärket en röst. Havredals hade en idé om vilken typ av varumärke man ville vara och vilken målgrupp de riktade sig till men de skulle se ut eller låta. Parallellt med att Art Director Jens Johnson arbetade fram visuell design mejslade vi fram en varumärkesberättelse och en tonalitet, tillsammans blev det Havredals nya kostym – en förpackning och röst som inte liknar något annat i kategorin.
Två år senare fanns Havredals i alla välsorterade livsmedelsbutiker och vi fick återigen förtroendet. Den här gången var vårt uppdrag att skala upp marknadsföringen, driva försäljning och positionera Havredals som det främsta alternativet inom växtbaserade livsmedel.
Arbetet omfattade såväl egna som förtjänade och köpta kanaler. För att säkerställa genomgående tonalitet och röd tråd i all kommunikation skapade vi ett gediget ramverk för samtliga kanaler. I syfte att nå ut brett och bygga varumärkeskännedom satte vi i första skedet upp och aktiverade en omfattande annonskampanj. I ett andra skede byggde vi intresse och trovärdighet genom PR samt stärkte bandet till nya och befintliga målgrupper med organiskt innehåll. Alla insatser analyserades och optimerades löpande för att maximera träffsäkerhet i annonsering och budskap samt få värdefulla insikter i kommande idé- och konceptarbete.
Uppdrag: Varumärkesberättelse, tonalitet, annonsstrategi, innehållsproduktion, PR, uppföljning och analys.