Fjällräven

Produktlanseringar och hållbarhets­aktiviteter

När Sveriges ledande outdoor-varumärke ville nå nya målgrupper fick vi äran att hjälpa till. Uppdraget har bestått av flera delprojekt, från nylanseringar av den ikoniska ryggsäcken Kånken till en kommunikationskampanj kring ull i syfte att stärka Fjällrävens position som ledande inom hållbarhet.

Uppdrag ull

Varje år slängs eller bränns hundratals ton överbliven ull i Sverige. Vad få vet är att Fjällräven köper upp och ”räddar” ullen, för att använda den i sina produkter. Ullen blir en stickad tröja eller foder i en vinterjacka. Vårt uppdrag var att kommunicera just detta. Vi läste in oss på det omfattande arbete som Fjällräven gör när det handlar om att rädda och ta tillvara på ullen. Därefter tog vi fram en plan för förtjänade och köpta kanaler. Vi intervjuade nyckelpersoner och experter, arbetade fram ett antal vinklar för media och skrev artiklar.

En kombination av traditionellt och digitalt

För att öka räckvidden i den breda målgruppen valde vi att komplettera det traditionella PR-arbetet med digital marknadsföring. Genom att kombinera PR och marknadsföring kunde vi både skapa kännedom om problemet samtidigt som vi presenterade Fjällrävens arbete som en lösning. Fördjupande artiklar i kombination med enkla enheter med raka budskap illustrerade med Fjällrävens visuella uttryck gav ett brett digitalt genomslag i den målgrupp vi ville nå.

TODO.

Enheter: artiklar med olika vinklar avsedda för media, native-artiklar samt video och display-annonsering.

KWD Studios arbete innefattade kreativ idé/koncept, kampanjstrategi, pr, copy, produktion av annonsenheter, medieplan och aktivering.

Fler uppdrag