SVT

Gammelmedia möter Gen Z

Inför riksdagsvalet ville SVT nå unga människor — en grupp som lever på nätet, scrollar förbi det mesta, och skoningslöst dömer ut allt som känns fejk, fel och pinsamt. Så här gjorde vi.

Uppdrag

Kampanj för att få första- och andragångsväljare att ladda ner appen SVT Nyheter och göra Valkompassen inför riksdagsvalet 2022. Målgruppen har högt förtroende för SVT, men få av dem tar del av public services utbud. Hur når vi dem?

Lösning

Ett kampanjkoncept som bygger på insikter om målgruppens intresse för nyheter, deras relation till SVT och SVT:s nyhetsapp samt deras digitala konsumtionsmönster och beteende. Enheterna består av en radiospot och sju reklamfilmer klippta och skurna för att konsumeras i mobilen på de plattformar som målgruppen använder.

Koncept: Tankebanor

Vad händer om det blir krig? Är det läge att shoppa eller spara? Har jag råd att flytta hemifrån? I kampanjen får vi följa ungas frågeställningar, tankar och associationer. Konceptet skildrar autentiska situationer med dokumentär känsla. Filmerna består av personer i vardagliga situationer som dagdrömmer och låter tankarna vandra. En vardaglig tanke (“undrar hur mycket el den här grejen drar …”) snurrar iväg och slutar i existensiella frågor och kval — var ska jag bo, leva, rösta på? Frågor som appen kan hjälpa till att informera om.

Produktioner

Cykeln
Mixern
Skor
Soffan
Tandborsten
Mixern

Strategi

En helt mobilanpassad kampanj som möjliggör direktkonvertering, minskar risken med adblockers och möter målgruppens beteende. Enheterna använder annonsriktning för att maximera träffsäkerheten i budskapet och för att leda användaren till rätt plats. Kampanjen möter målgruppen i flera olika mobila kanaler för att maximera effekten.

Placeringar

  • Youtube - mobila format
  • Instagram - Stories och Reels
  • TikTok - annonsering
  • iOS och Google in-app ad network
  • Spotify
  • Acast
  • (DOOH)
  • (Broadcast)

Produktion

Makeriet Film
DoP Filip Stankovich
Edit & post Nils Rydell

Fler uppdrag