Under hösten 2023 fick vi uppdraget att ansvara för den digitala lanseringen av Sveriges största dokumentärprojekt någonsin, Historien om Sverige, en fängslande berättelse om Sverige från istid till nutid. Uppdraget omfattade annonsstrategi, aktivering och optimering av den digitala marknadsföringen.
Målet med kampanjen var att bygga kännedom om serien i en för SVT prioriterad målgrupp, samt skapa ett intresse som skulle resultera i höga premiärtittnings-siffror.
För att lyckas med det behövde vi uppnå både hög räckvidd och hög frekvens i målgrupperna. Samtidigt som det var viktigt att säkerställa observation och budskapsförståelse. I praktiken innebar det att vi kombinerade frekvensbyggande kanaler med ytor för att maximera observation, budskapsförståelse och ad-recall.
Jo, Historien om Sverige blev SVTs mest lyckade lansering av detta slag genom tiderna. Det var inte bara den mest tittade lanseringen, även kampanjen presterade långt över förväntan sett till exponeringar, räckvidd och frekvens.
Förväntningarna var höga inför lansering och förhoppningen om att bygga en historievåg i Sverige fanns.
Vi är Sveriges Televisions upphandlade byrå för digital marknadsföring. Under de år vi arbetat med SVT har vi hjälpt till med allt från processer kring digital distribution och varumärkesbyggande kampanjer till att lansera nya program digitalt.