Under hösten 2023 fick vi uppdraget att ansvara för den digitala lanseringen av Sveriges största dokumentärprojekt någonsin, Historien om Sverige, en fängslande berättelse om Sverige från istid till nutid. Uppdraget omfattade annonsstrategi, aktivering och optimering av den digitala marknadsföringen.
Målet med kampanjen var att bygga kännedom om serien i en för SVT prioriterad målgrupp, samt skapa ett intresse som skulle resultera i höga premiärtittnings-siffror.
För att lyckas med det behövde vi uppnå både hög räckvidd och hög frekvens i målgrupperna. Samtidigt som det var viktigt att säkerställa observation och budskapsförståelse. I praktiken innebar det att vi kombinerade frekvensbyggande kanaler (display, Instagram, Tiktok, Youtube, SEM) som gav många billiga exponeringar mot stora delar av våra målgrupper, med annonsytor designade för att maximera observation, budskapsförståelse och ad-recall (Acast, rewarded ads och Youtube). Även om de senare kan vara dyrare per exponering, ger de ett mer bestående intryck och garanterar att budskapet verkligen gör avtryck. Majoriteten av mediabudgeten lades veckorna innan och efter premiären.
Jo, Historien om Sverige blev SVTs mest lyckade lansering av detta slag genom tiderna. Det var inte bara den mest tittade lanseringen, även kampanjen presterade långt över förväntan sett till exponeringar, räckvidd och frekvens.
Förväntningarna var höga inför lansering och förhoppningen om att bygga en historievåg i Sverige fanns. Nu har vi aktiverat den uppföljande marknadsföringen för att pusha den andra delen av serien.
Vi är Sveriges Televisions upphandlade byrå för digital marknadsföring sedan mer än fem år tillbaka. Under de år vi arbetat med SVT har vi hjälpt till med allt från processer kring digital distribution och varumärkesbyggande kampanjer till att lansera nya program digitalt.