Naturvetarna är ett nischat fackförbund som representerar studenter och yrkesverksamma inom naturvetenskapliga yrken. Det är en bredd av yrken som ofta skiljer sig väldigt mycket åt, men en sak naturvetare ofta har gemensamt är att människor i deras omgivning inte förstår vad de gör. Alla förstår sig inte på yrket helt enkelt.
Naturvetarna har ett behov av att både stärka sitt varumärke och rekrytera fler medlemmar. I den här kampanjen, som riktar sig mot unga i karriären, tog vi fasta på den så ofta gemensamma nämnaren naturvetare upplever — att vara missförstådd. Kampanjkonceptet “Alla förstår sig inte på yrket” utgår ifrån alla tillfällen då målgruppen har försökt förklara för utomstående vad de jobbar med.
Kampanjen togs ut genom ett antal korta filmer som var och en visar på en missuppfattning. Filmerna kompletteras med leadsgenererande annonser för display och sociala medier samt sökannonser.
Då tröskeln är hög att gå från relativt oetablerad till att rekrytera nya medlemmar blev målsättningen att:
För att nå målsättningen arbetar vi med en funnelmodell i tre steg — bygga kännedom, generera lead, konvertera. Kampanjen är i första hand framtagen för och riktad mot en målgrupp som är i början av sin karriär — studenter inom naturvetenskapliga ämnen samt relativt nyexaminerade yrkesverksamma naturvetare. Kampanjen går i följande kanaler.