Digital strateg

Vi söker en digital strateg som är kunnig inom målgruppsanalys, har koll på digitala kanalers möjligheter och begränsningar, och vet vad som krävs för att för att nå fram till en specifik målgrupp.

Tillsammans med konceptutvecklare och marknadsstrateger har du en nyckelroll i att maximera effekten av våra kunders marknadsaktiviteter. Du har koll på plattformarnas förutsättningar och hur de tillsammans med människors beteenden kan hjälpa varumärken att nå rätt målgrupp. Du har även koll på hur man paketerar innehåll för att på bästa sätt passa både målgrupp och kanal.

Rollen

Som digital strateg arbetar du med att ta fram målgruppsinsikter och utifrån det göra strategiska vägval rörande kanaler och uttag. Ibland rör det sig om att kartlägga hur ett varumärke når ut i sina digitala och sociala kanaler, i andra fall behövs en strategi för en digital kampanj i utvalda digitala och sociala kanaler.

Vi tror att du har ett stort intresse för och ambitioner att utvecklas inom följande:

  • Kampanjuppsättning och optimering — du kan hantera all uppsättning i annonsverktyg, inklusive mediaköp, samt vet hur du ska styra kampanjer för att maxa utfall över kampanjperioden.
  • Utvärdering och analys — kan ta ut resultat och statistik från digitala/sociala kampanjer, stora som små, samt analysera och formulera insikter och inte minst, presentera dem på ett pedagogiskt sätt.
  • Kanaler — kanalernas nytta och betydelse för varumärkespositionering och försäljning, både organiskt och köpt.
  • Innehåll och format — vilket innehåll som krävs och hur det kan ta form givet plattformarnas förutsättningar. Har du dessutom kompetens att producera innehåll (copy, bild eller enklare film) är det en bonus!

Om dig

Vi tror att du är en person som är nyfiken på människors behov och beteenden i en digital kontext. Du är intresserad av plattformarnas förutsättningar och vad det ställer för krav på varumärken och deras kommunikation. Du har förmåga att sätta dig in i ett problem och kunna omformulera det till en lösning.

Du är utbildad inom marknadsföring eller kommunikation. Kanske har du arbetat på byrå ett tag. Om du har erfarenhet från kundsidan och förstår beställarrollen med allt vad det innebär så är det ett plus.

Ansök

Om du vill utvecklas inom kommunikation och digital marknadsföring tillsammans med en nyfiken grupp av projektledare, strateger och konceptutvecklare, hör av dit till Karolina Westerlund, karolina@kwdstudio.se. Välkommen!