Under de år vi arbetat med SVT har vi hjälpt till med allt från processer kring digital distribution och innehållsmarknadsföring kopplat till varumärkesbyggande kampanjer till att lansera nya program och — inte minst — ta fram en helt ny arbetsmodell för datadriven marknadsföring.
Hur vet man att det man gör är bra? Att det träffar rätt målgrupp? Att de tänker, känner och gör det man vill att de ska göra? Om man inte får följa målgruppens varje pixelsteg, så är det omöjligt att veta med säkerhet. Eller?
Jo, det finns sätt. I nära samarbete med den grupp hos SVT som ansvarar för programmarknadsföring har vi tagit fram en metod för idégenerering och utvärdering av marknadsföringskampanjer i digitala kanaler. Vi har också skapat en insiktsdriven modell som säkerställer lärande, kvalitet och uppföljning. Vi har utvecklat metoder för att arbeta med varierande format och kanaler, intern kompetensutveckling inom klippteknik, grafik, idéarbete, algoritmgödande innehåll. Allt för att nå rätt målgrupp i rätt kanal.
Vid flera tillfällen har KWD Studio hjälpt SVT att lansera och marknadsföra specifika program i digitala kanaler. Ett av dem var Kalifat. I det fallet utgick vi från ett övergripande koncept för att göra riktad programmarknadsföring mot specifika målgrupper i digitala kanaler. Vi stod för digital annonsstrategi, innehållsproduktion, annonsköp och optimering, utvärdering och uppföljning. Vid andra tillfällen har vi gjort anpassningar av innehåll som är framtaget för linjär-TV, bio och utomhusreklam och anpassat det för digital spridning, vilket i vissa fall även har innefattat manusarbete och produktion.